Afbeeldingen van de thuisbanen van leden

TRANSFORMATORHUISJE MET VERRASSING

Al zo’n 50 jaar schat ik, had ik een tiental telegraafpalen voor HO (voorbeeld: foto) in mijn bezit, maar ik wist niet wat ik ermee zou doen. Uiteindelijk afgelopen Sinterklaas het Faller transformatorhuisje 120261 gevraagd en gekregen (foto). Dat is een hele grote doos, met heel weinig inhoud. Het model met mijn kleinzoon in elkaar gezet en toen bleek dat er wel erg veel bijgevoegde onderdelen overbleven. Toch tijd over, dacht ik, laat ik eens kijken wat er van de restanten te maken valt.

Er was een dak over, een deur, ergens anders had ik nog een raam. Verder waren er ‘telegraaflijn’ attributen (hoe dat precies heet weet ik niet) en bleek het karton van de doos stevig, goed verwerkbaar en eigenlijk ook precies in de beige/oker kleur zoals je dit soort huisjes vroeger wel zag (en nu nog in de buurlanden kunt zien). De buitenkant van het tweede telegraafhuisje – want dat ging het worden – heb ik in één keer uit de deksel van de Faller doos gesneden (3 x 8,5 per zijde). Deze aan de binnenzijde V-vormig ingekeept, gelijmd en versterkt met twee vierkante ‘ramen’ (binnenin, onzichtbaar) die precies de juiste maat hadden en oorspronkelijk dienden om het ‘onderdelen-raam’ bij elkaar te houden. Zaten dus óók al in de doos. Elastiekje erom om het goed te laten drogen (ik lijmde met Revell, dat was een gokje) en het ding zit stevig in elkaar. Daarna de overgebleven onderdeeltjes erop doen en klaar ben je.

Dit soort improvisaties geeft mij altijd veel plezier en in dit geval ook nog eens een aardig bruikbaar trafohuisje extra op de baan (foto).

Er is nog plaats voor nieuwe foto’s

MARKLIN C-RAILS: REVISIE ELECTRISCHE AANDRIJVING

De aandrijving kan het na een tijdje laten afweten. Dan loopt het niet meer soepel en schakelt hij de wissel maar half of helemaal niet door.

Als je met een treinprogramma rijdt kan je dit gemakkelijk oplossen, door de beveiliging die op de printplaat zit weg te halen. Je treinprogramma zorgt namelijk al zelf dat er maar héél kort een stroompje door de wisselspoel gaat. Schakel je zelf, dan geldt het onderstaande ook, maar doe je er verstandig aan ergens alsnog een beveiliging in te bouwen.

Op dat laatste ga ik niet in.

Overigens is op internet hierover ook van alles te vinden, bijvoorbeeld  als je Marklin 523210 intikt, of naar Marklin 74490 kijkt. Er is een Wiki3rail draadje over. Toch is het onderstaande mogelijk interessant omdat ook een ouder type wordt besproken.

Het bovenste type op de foto is het oude type. Op de printplaat staat bij mij ‘06/95; vert 1.1. ; 52172’.

De printplaat is groen van boven en groen van onderen.

Zoals op de eerste foto staat (dat is de foto waarop de schakelaartjes nog op de printplaten zitten) is één mogelijkheid om het bewegende plastic onderdeel op de schakelaar eraf te halen; en vervolgens de verbinding te maken met het zwarte draadje overdwars.

Voor het doel van deze beschrijving heb ik ook nog de schakelaar eraf gesoldeerd. Dat was niet zo handig; het zwarte draadje moest toch blijven zitten en ik moest nog een verbinding maken tussen (de rechter) twee van de drie polen van het schakelaartje (foto 2).

Het onderste type op de foto is een nieuwer type. Op de printplaat staat ‘05/99;  VI.2 ; 523210 PW 1’. De printplaat is groen van boven maar heeft een bruine bodem.

Hier gaat het wel goed als je de beide schakelaartjes eruit soldeert (ik deed het met teveel geweld, waardoor ik de soldeerpunten op de printplaat eraf brak en ik op de printplaat moest gaan solderen; niet echt handig). Vervolgens de beide polen (anders dan in het oude type zijn het er hier maar twee) van ieder schakelaar doorverbinden door er iets op te solderen (pootje van een weerstand bijvoorbeeld).

Mocht iemand van de club hiermee zitten;  ik doe het graag voor je! Zonde om die dingen weg te gooien en écht: ze blijven het daarna prima doen!

TREINEN ONDER DE HANEBALKEN

Hier trekt een BR 043 een sleep van 9 blikken Märklin  pasagierswagons zonder problemen de bocht door. Lang leve de C rails, ik probeerde het met vijf wagons op de M rails, en die liepen er gelijk uit.

Helaas een eenmalige exercitie want mijn blokken zijn niet zo lang!